سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس در دلش، دانه خردلی از تعصّب باشد، خداوند او را روز قیامت با اعراب جاهلی برانگیزد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

الکترونیک

 
 
ایست بازرسی فرکانس ها(شنبه 86 تیر 16 ساعت 12:48 صبح )
 ایست بازرسی فرکانس هاimages/20040131/CABLE.jpg

مهره یا چوک فریت ؛ این اسم برجستگی های استوانه ای شکلی است که نزدیک به انتهای برخی کابلهای متصل به رایانه ( و البته کابل بعضی وسایل الکترونیکی دیگر) دیده می شود.
اگر یکی از این برجستگی ها را در یک کابل به درد نخور بشکنید ( یا یکی از انواع دو تکه آنها را باز کنید) می بینید که زیر آنها یک استوانه فلز مانند و خاکستری رنگ قرار دارد که کابل از میان آن رد شده است.
جنس این استوانه از فریت است ؛ یک ماده نیمه مغناطیسی که از مخلوط کردن اکسید آهن با چند فلز دیگر به دست می آید و در خیلی جاها مانند ساخت هسته آنتن های درونی رادیو به کار می رود.
فریت در واقع یک فیلتر انتخابی است که بسته به ترکیباتش می تواند بخش خاصی از امواج الکترومغناطیسی را به دام بیندازد و جذب کند.
از این خاصیت برای کاهش اثر تداخل نویزهای الکترومغناطیسی و بویژه امواج رادیویی (RF) در کار وسایل الکترونیکی حساس و مثل رایانه استفاده می شود؛ اما این نویزها و امواج مزاحم از کجا می آیند؟
رایانه ها وسایل نویزداری هستند. مادربورد رایانه کریستالی دارد که با فرکانسی بین 300 تا 4000 مگاهرتز پیوسته در حال نوسان است. کارت گرافیکی هم برای تغذیه اطلاعاتی مانیتور از نوسانگرهای دیگری استفاده می کند.
به همین ترتیب ابزارهای دیگر هم اغلب پردازنده و فرکانس کار خاص خودشان را دارند.
همه این نوسانگرها می توانند در فرکانس کار خودشان سیگنال های رادیویی تابش کنند که بیشتر این تشعشعات به وسیله کیس فلزی رایانه جذب و خنثی می شود؛ اما یک منبع دیگر برای تولید و انتقال نویز وجود دارد و آن ، کابلهای متصل به رایانه است.
این کابلها برای جریانی که حمل می کنند، درست حکم یک آنتن بلند و قدرتمند را دارند و امواجی با همان فرکانس را در فضا پراکنده می کند که این سیگنال ها می تواند در کار رادیو و تلویزیون های نزدیک به کابل ، اختلال ایجاد کند.
به همین ترتیب ، کابلهای اتصال ، توانایی جذب سیگنال های رادیویی موجود در محیط و انتقال آنها همراه با جریان های اصلی به درون مدارات الکترونیکی رایانه را نیز دارند.
اینجاست که یک استوانه فریت مناسب با احاطه کردن کابل در یک انتهای آن ، این بخش مزاحم از فرکانس ها را جذب و به گرما تبدیل می کند در حالی که به جریانات اصلی که فرکانس متفاوتی دارند، اجازه عبور می دهد؛ یک ایست بازرسی برای فرکانس های قاچاق.







بازدیدهای امروز: 0  بازدید

بازدیدهای دیروز:1  بازدید

مجموع بازدیدها: 8918  بازدید


» لینک دوستان من «




» لوگوی دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «